Case:
Het jaarverslag van het Westfries Archief is het tastbare visitekaartje voor relaties en belanghebbenden. Om het bereik te vergroten wilde WFA het jaarverslag ook aan een breed publiek aanbieden.
Aanpak:
Om beide doelen in één uitgave te realiseren, hebben we gekozen voor een hybride uitgave. Het jaarverslag bestaat daardoor tegelijkertijd als (digitaal) gedrukte publicatie én als interactieve PDF.
Het jaarverslag is eerst als interactief document vormgegeven, voorzien van klikbare navigatie en koppelingen naar online content. Door de interactieve layer vervolgens weg te laten, kan vanuit dezelfde opmaak drukwerk geproduceerd worden.
Resultaat:
Deze aanpak is effectief gebleken; sinds jaargang 2018 publiceren we op deze manier.
Het jaarverslag wordt in een kleine eerste oplage gedrukt. Het drukwerk is 'on demand' beschikbaar voor WFA. Zo is de voorraad minimaal. Dat voorkomt opslag en afval en is kostenbesparend.
De interactieve versie wordt als iPDF gemaild aan geïnteresseerden en is downloadbaar via de website. Zo heeft het jaarverslag een zeer groot bereik, tegen geringe kosten.
Deze hybride uitgave is daarmee efficiënt en flexibel.